Sprogarbejde

I vores børnehave vægter vi arbejdet omkring barnets sproglige udvikling højt.

Dialogisk læsning udformer sig primært i formiddagstimerne, hvor vi efter læsningen arbejder kreativt med historien, f.eks. i form af dramatisering, tegne/male/klip, sange eller bevægelseslege, der relaterer sig til historien. Desuden tager vi jævnligt ud af huset og oplever/sanser dyr, skov, sø, samler frugt og blomster, og hvad der måtte knytte sig til den valgte historie.

Alt sammen fordi, at børnene tilegner sig ord, sætninger = SPROG, på forskellig vis, og alsidigheden fremmer dette.

Sprogvurdering

Indenfor det første halve år af et barns børnehavetid, bliver barnet sprogvurderet, for at fastslå, om der er sproglige udfordringer I og vi skal være opmærksomme på.

Det er vores sprogvejleder der udfører testen, og herefter giver jer forældre en tilbagemelding og aftaler evt. tiltag. I nogle tilfælde kan det blive nødvendigt at indkalde vores tale-/hørekonsulent, som så i fællesskab med jer forældre og personalegruppen får afklaret, hvordan vi bedst støtter barnet fremadrettet.

Ofte foretager tale-/hørekonsulenten en udvidet sprogtest, så vi lettere kan sætte ind med den rigtige indsats.

Hvad kan forældre gøre?

Sproglig opmærksomhed

- Tal langsomt og i korte sætninger

- Tal i barnets højde

- Se på dit barn - og hold øjenkontakt

- Lyt til din barn - og vis interesse

- Forvent at dit barn bruger sproget, og f.eks. svarer når du taler med det

- Tal med dit barn - ikke blot til dit barn

- Stil ikke for mange spørgsmål - i stedet for at spørge, er det en god ide at beskrive hvad barnet gør. Hvis f.eks. barnet er i gang med at lege med sin togbane, så sig ikke "leger du med tog?", da barnet kun kan svare ja eller nej. Beskriv hellere hvad barnet gør: "du leger med din togbane". Det lægger op til kommunikation - hvis barnet er i humør til det!

- Stil ikke for åbne spørgsmål "hvad har du lavet i børnehaven i dag?". Ofte vil du få svar som "ikke noget" eller "det kan jeg ikke huske", da spørgsmålet er for stort og uoverskueligt. Sig hellere: Jeg så du sad og gyngede da jeg kom og hentede dig". Det lægger op til at barnet selv kan bestemme, hvad det vil fortælle.

Personalet skriver dagligt lidt om dagens forløb på Aula, som kan hjælpe med stikord til, hvad barnet har lavet i børnehaven.

Hvorfor læse?

I Kildeskolens børnehave læser vi meget for og med børnene, og det vil vi også gerne opfordre til, at I gør hjemme. I nedenstående dokument kan I læse om, hvad vi gør, og hvordan det hjælper børnene i den videre sprogudvikling

Hvorfor læse?

Shape Created with Sketch.