Brobygning

Mange af vores børnehavebørn, kommer fra lokale dagplejere. Børnene har derfor allerede været på besøg flere gange, inden de starter, da de ældste dagplejebørn kommer på besøg en gang om måneden, og oplever en formiddag i børnehaven. Andre dage besøger både små og store vores legeplads om formiddagen, hvor vi også har lejlighed til at hilse på.

Allerede fra starten af børnenes børnehavetid, bliver de vant til at færdes på hele skolens område. Skal vi på kontoret eller kopiere, får nogle børn ofte lov til at gå med, vi ser skolebørnenes Lucia-optog og andre optrædener i løbet af året, osv. Det er altid meget populært - især hvis man på vejen møder en bror eller søster...

I vores ældste børnegruppe Græshopperne, tilbyder vi særlige aktiviteter for de største børn, såsom Leg og bevægelse, faste turdage, sproglige aktiviteter mm.

I Ringsted kommune begynder de kommende børnehaveklassebørn i tidlig SFO-start d. 1. maj. Vi kalder starten i tidlig SFO for Spirestart og børnene for ”Spire-børn”. For vores vedkommende en meget tryg overgang, da vi i forvejen har et tæt samarbejde med skole og SFO, og bruger en del af de samme lokaler.

Den gode overgang til SFO og skole, handler om at børnene får kendskab til skolelivet og relationen til de voksne, der bliver en del af barnets skoleliv. Det er afgørende for den gode overgang, at Spirebørnene hjælpes godt over broen fra børnehaven til Spireperioden i SFO. Spireperioden sker gennem brobygning mellem børnehave og SFO, og det foregår i tæt samarbejde med forældrene.

I Spireperioden arbejdes der bl.a. med følgende aktiviteter, som er beskrevet:

- Leg og Bevægelse (LOB) fra årets start

- Trivselsvurderinger og overleveringssamtaler, evt. med deltagelse af forældre

- Spirebørn besøger SFO og genbesøger børnehave

Øvrige tiltag i Kildeskolens børnehave: Vi har brobygningsaktiviteter med SFO en række eftermiddage før Spirestart, og de kommende Spirevoksne har timer i børnehaven gennem hele året og 0. kl. lærer har lektioner med Spirerne gennem hele forløbet.