Børnehaveopstart

Når et barn når børnehavealderen i vores distrikt, tilbydes det automatisk plads i vores børnehave. Ønsker forældrene at tage imod pladsen, anbefaler vi, at I kommer og besøger os inden opstart, så vi og I har mulighed for at hilse på, og gerne fortælle os lidt om barnet, og vi aftaler, hvordan opstarten skal forløbe. Når barnet så starter, foreslår vi at barnet kun er der nogle timer de første par dage, og gerne sammen med en forælder. Herefter vurderer vi sammen, om barnet er klar til at være der alene, og hvor længe. Forældre inviteres til et opstartsmøde, indenfor den første uge i børnehaven.

Er I i tvivl om, hvor vidt I ønsker at benytte vores børnehave, eller hvis I måske er bosiddende udenfor distriktet, er I altid velkomne til et uforpligtende besøg i vores børnehave. Men ring gerne først og aftal et tidspunkt.

Forældresamarbejde

I det daglige vægter vi en tæt kontakt. Det sikrer den bedste dialog om barnets trivsel og udvikling. Vi prioriterer derfor forældre/familiearrangementer højt; forældrekaffe (hvert kvartal), arbejdsdag, børnehavens fødselsdag, bedsteforældredag, skolefest m.m.

Forældre inviteres til en 3-måneders samtale om barnets opstart, og en skoleparathedssamtale inden skoleindskrivning. Derudover er I selvfølgelig velkomne til at henvende jer, hvis I har brug for en samtale om jeres barn. Omvendt vil vi bede jer om en samtale, hvis vi mener det er aktuelt.

Overordnet hører børnehaven under skolens bestyrelse. Vores forældreråd sikrer dialog til bestyrelsen. Derudover står forældrerådet for forskellige sociale arrangementer, deltager i evt. ansættelsessamtaler og er sparringspartnere i forhold til børnehavens hverdag. På vores årlige forældremøde vælges 4-6 forældrerepræsentanter, og rådet holder møde ca. 4-5 gange hvert skoleår.

Forældrerådets medlemmer kan ses på opslagstavlen. Skolebestyrelsens medlemmer kan ses på skolens hjemmeside, Kildeskolen

Vores forventninger til forældre

Vi har en forventning om, at I som forældre deltager aktivt i jeres barns børnehaveliv. Det vil sige, at I sørger for udhvilede børn og gode madpakker hver dag, og holder jeres børn hjemme, når de er syge. Ved sygdom vil vi meget gerne have besked, af hensyn til evt. smitte af de andre børn og personale.

Ligeledes vil vi gerne informeres, hvis der sker ting i barnets liv, små som store, der kan have betydning for dets hverdag.

Vi opfordrer til, at I henvender jer til os, hvis der opstår tvivl eller undren over ting I ser eller hører i børnehaven, så vi hurtigt kan afklare eventuelle tvivlsspørgsmål. Spørg hellere en gang for meget, end en gang for lidt.

Er der ting I synes er svære når I enten afleverer eller henter jeres barn, så sig det til os, så vi kan hjælpe.